Tuula

Tuula on Suomen, vanhin puinen edelleen ammattikäytössä oleva vesibussi. Laiva täyttää tänä vuonna komeat 70 vuotta ja Höytisen sinistä pintaa Tuula laivan keula on halkonut nyt 40 vuotta. Tuula on myös Suomen ainut liikenteessä oleva puinen vesibussi, joka on rakennettu 1950 luvulla, kaikki muut ovat joko -60, -70 tai -80 luvuilla rakennettuja. Tuula laiva on myös ainut puinen vesibussi, joka on hyväksytty Suomen Perinnelaivaluetteloon. Perinnelaivaluetteloon Tuula lisättiin 1996.

Tuula laiva on rakennettu Summassa Nestori Seppälän veistämöllä ja alus edustaa täydellisesti 1950 luvun tyylisuuntaa ”sikarimaisella” ulkomuodollaan. Aluksen tilasi jatkosodassa hävittäjälentäjänä kunnostautunut Jussi Tolkki, joka oli jatkosodan jälkeen ryhtynyt laivanvarustajaksi sisävesille ja hän tarvitsi uudenaikaisen ison matkustaja-aluksen Pieliselle Koli – Vuonislahti liikenteeseen. Alus valmistui syksyllä 1951 ja se siirrettiin ensi rautateitse Lappeenrantaan ja laskettiin Saimaaseen. Lappeenrannasta alus ajettiin Puumalan, Savonlinnan ja Joensuun kautta Pieliselle ja Kolin rantaan Tuula saapui juuri ennen jäiden tuloa marraskuun alussa 1951.

Tuula laiva aloitti liikenteen Pielisellä olympiavuonna 1952 ja laivan kannella kävi heti ensimmäisenä kesänä ihailemassa Suomen tulevaa kansallismaisemaa, Kolia, olympialaisiin osallistuneita urheilujohtajia. Pielisellä laivan reittinä oli Vuonislahti – Koli – Lieksa. Vuosikymmenten aikana laivalla on risteillyt tuhansia ja tuhansia matkailijoita. Laivan reitit Pielisellä olivat jopa osana VR:n rengasmatkoja.

Tuula siirrettiin Höytiäiselle 1981 ja laiva saavutti heti suuren suosion. Laiva on säilytetty täysin alkuperäisessä muodossa ja kunnossa. Risteily Tuula laivalla on aikamatka 1950 luvulle.

Teknisiä tietoja:

Nimi: Tuula

Kotipaikka: Polvijärvi

Rakennusmateriaali: Mänty/Mahonki

Pituus: 14, 30 m

Leveys: 4,60 m

Syväys: 1,20 m

Kone: Mercedes Benz merimoottori, 150 hv (laivan kolmas kone)

Matkustajamäärä: 70 henk.

Katsastus: Traficom, Kotimaa I